top of page

VACHARANONT SINVARAVATN 

b. 1997 in Suphan Buri, Thailand

Investigating the spaces we exist in and how they become portrayed and embodied, Vacharanont Sinvaravatn engages with tensions of representation, probing the aesthetic vestiges of real and imagined local histories. Born into a time of intense political upheaval in Thailand, including the 1997 Tom Yam Goong crisis in his birth year, and the series of democratic protests when he was a student, Sinvaravatn has always been interested in how mainstream narratives can condition our belief systems and ways of life. Living in an age of infoxication, Sinvaravatn re-examines histories of political propaganda and image-making. He transforms the traditional landscape genre, embedding subtle skepticism and interrogation in rich pastoral imagery. Mirroring the creation of state-sanctioned illusions, the artist challenges official histories of the Thai countryside, uncovering the region as a site of communist contention and turbulence during the Cold War era. Sinvaravatn ultimately invites us to reconsider the images and narratives imposed upon us, questioning the power dynamics ascribed to definition and representation.

วัชรนนท์ สินวราวัฒน์

เกิด 1997 จ.สุพรรณบุรี ประเทศไทย

วัชรนนท์ สินวราวัฒน์ สำรวจพื้นที่ที่เราดำรงอยู่ ว่ามันถูกวาดภาพจนกลายเป็นรูปเป็นร่างขึ้นมาได้อย่างไร เขามุ่งความสนใจไปที่ความตึงเครียดของการนำเสนอภาพแทน โดยสืบเสาะร่องรอยทางสุนทรียศาสตร์ระหว่างความเป็นจริงและจินตนาการของประวัติศาสตร์ท้องถิ่น วัชรนนท์เกิดในปี 1997 ซึ่งเป็นปีที่เกิดวิกฤตเศรษฐกิจต้มยำกุ้ง เขาเติบโตขึ้นมาในช่วงเวลาที่ประเทศไทยมีความผันผวนทางการเมืองอย่างรุนแรง และมีการชุมนุมประท้วงเพื่อเรียกร้องประชาธิปไตยหลายต่อหลายครั้งในสมัยที่เขายังเป็นนักศึกษา วัชรนนท์มีความสนใจมาโดยตลอดว่าเรื่องเล่ากระแสหลักสามารถมีบทบาทในการกำหนดความเชื่อและวิถีชีวิตของเราได้อย่างไร การใช้ชีวิตในสภาวะล้นเกินของข้อมูลข่าวสาร ทำให้วัชรนนท์หันมาทบทวนประวัติศาสตร์ของโฆษณาชวนเชื่อทางการเมืองและการรังสรรค์ภาพ เขาเปลี่ยนความหมายของภาพทิวทัศน์ดั้งเดิม โดยฝังความสงสัยและตั้งคำถามที่ละเอียดอ่อนต่อภาพชนบทอันอุดมสมบูรณ์ ศิลปินพยายามท้าทายประวัติศาสตร์ทางการที่ว่าด้วยชนบทไทย โดยสะท้อนให้เห็นถึงการสร้างภาพมายาจากทางภาครัฐ ว่าแท้จริงแล้วเป็นสนามของการช่วงชิงพื้นที่ และการสร้างความสับสนอลหม่านกับกลุ่มคอมมิวนิสต์ในช่วงสงครามเย็น สุดท้ายนี้ วัชรนนท์เชื้อชวนให้ผู้ชมพิจารณาภาพและเรื่องเล่าที่มีส่วนสำคัญในการกำหนดตัวตนของพวกเรา ไม่ทางใดก็ทางหนึ่ง พร้อมตั้งคำถามถึงพลังอำนาจที่เกิดจากการให้ความหมายและการนำเสนอภาพแทน 

bottom of page